Kindvriendelijk_All_Inclusive_Turkije_eten_en_drinken
Nikki Kaatee
Nikki Kaatee

Help vakantie, hoe blijf ik fit?!

Eindelijk is het zover, je welverdiende vakantie. Heerlijk natuurlijk! Maar je ging net zo lekker.. Hoe zorg je er nu voor dat je dit door kunt zetten tijdens je vakantie? En de shape waar je zo hard voor gewerkt hebt niet binnen no time weer verliest.

Laten we vooropstellen, dat je wanneer jij al lange tijd gezond leeft en fit bent, dat niet met 1 vakantie zomaar even om zeep helpt. En bovendien, is het allerbelangrijkste natuurlijk gewoon dat jij lekker gaat genieten van je welverdiende vakantie. En de daar bijhorende ijsjes… Dus nee, je gaat geen calorieën tellen, je gaat gewoon genieten!

 

 

Hieronder 10 tips die je kunnen gaan helpen fit te blijven tijdens je vakantie :

 

1. Blijf jezelf bezighouden met je gezondheid. Je fitnessdoeldoelstellingen mogen dan wel op een lager pitje, en je mag ontspannen, maar probeer geen ‘fuck-it ik ben toch op vakantie’ mindset aan te nemen. Genieten van wat lekkers hier en daar, betekent niet: alles vreten wat los en vast zit. Dus geniet van dat ijsje, maar zorg ervoor dat je bijvoorbeeld eerst een stuk fruit neemt, dit zorgt ervoor dat je ook gewoon wat meer verzadigd raakt.

 

2. Dont forget to take your proteïne. Die opgebouwde spiermassa verlies je echt niet zomaar in een paar dagen als je even niet zo strikt bent op je eiwitdoel. Maar, vergeet niet om gewoon voldoende eiwitten te blijven eten. Ze stillen je honger, en zorgen voor voldoende verzadiging gedurende de dag. Dus, minder cravings en een lekker vol gevoel. Vind je het moeilijk dit uit je voeding te halen op vakantie? Neem wat eiwitpoeder mee in je koffer! Hier kun je dan gemakkelijk een shake van maken, of mengen met wat kwark of yoghurt bij je ontbijt of tussendoor.

 

3. Blijf in beweging. Of dit nu een beach workout, een lange wandeling of een gym-sessie in het hotel is, ook tijdens je vakantie kun je natuurlijk gewoon lekker blijven bewegen. De kans dat je niet je normale trainingsritme van thuis aanhoudt is natuurlijk aanwezig, en dat is ook helemaal oké. Wel kan het fijn zijn om toch 1 a 2 full body work out te doen of dagelijks een wat grotere wandeling te maken. Zeker als je gewend bent om actief te zijn in je dagelijkse leven.

Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan baantjes zwemmen in het zwembad tussen het zonnen door en de trap nemen in je hotel ipv de lift.


4. Stay hydrated.
Het drinken van voldoende water kan je niet alleen helpen om je fitness doelstellingen door te zetten, het is simpelweg ook gewoon heel erg gezond voor je. En belangrijk, zeker bij hitte is wat extra hydratie noodzakelijk voor je lichaam.

Denk ook aan een lekker zero drankje. Gaan je vriendinnen een snack halen in de supermarkt, maar heb jij daar geen behoefte aan? Dan kun je altijd kiezen voor een zero drankje om toch deel te nemen aan de gezelligheid!

 

5. Eat your veggies. Prioriteit leggen op het eten van voldoende groenten en fruit, kunnen je enorm helpen fit en gezond te blijven tijdens je vakantie. Zeker wanneer je in een all inclusive hotel verblijft, kan dit een grote uitdaging zijn. Ik zeg niet dat je niet mag genieten van al het lekkers, maar blijf bewust kijken naar wat je binnenkrijgt aan voedingsstoffen. Schep bijvoorbeeld eerst een bordje op met groenten en wat eiwitbronnen om jezelf te verzadigen. Loop daarna pas nog een keer voor wat minder voedzaams. Nu zit je waarschijnlijk al redelijk vol, dus zul je de schade kunnen beperken. Probeer dit elke dag zo te doen. Zowel bij het ontbijt, de lunch en je avondeten. Een beetje zoals vroeger, eerst een broodje met hartig beleg, dan pas een broodje met zoet beleg.. ?

 

 

6. Bring your own snacks. Zeker als je in een hotel zit, weet je niet altijd wat voor voedingsmiddelen er beschikbaar zijn. Het kan dus fijn zijn om een paar verantwoorde snacks mee te nemen in je koffer, zodat je altijd iets hebt om te snacken tijdens je vakantie.

Denk aan eiwitrepen, eiwitshakes/sachets, noten-rozijnenmix, verantwoorde chippies, snack a jacks/rijstwafels. Focus op wat je zelf kunt doen. En hey, je kan maar beter goed voorbereid zijn toch?!

 

7. Bring your own device. Beschik jij al over een TRX? Wellicht is dit het moment er eentje aan te schaffen. Neem je suspension trainer mee in je koffer waar je ook gaat. Het neemt weinig ruimte in beslag en biedt gigantisch veel mogelijkheden om waar dan ook, effectieve work-outs te doen. Met een TRX (ook wel slingtrainer) kun je honderden oefeningen doen waarbij je gebruik maakt van je eigen lichaamsgewicht en de zwaartekracht. Je hoeft deze alleen maar ergens aan te bevestigen, zoals een deur of een boom en je kunt aan de slag. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan elastieken of weerstandsbanden. Ook makkelijk en licht om mee te nemen.

Just a tip : ga direct in de ochtend als je net wakker bent of na het ontbijt je training doen. Dan kun je de rest van de dag lekker aan het strand of zwembad chillen.

 

 

8. Matig alcohol. Nee, ik zeg niet dat je helemaal niets mag nuttigen in je vakantie. Geniet! Maar doe het wel bewust. Wanneer jij ineens én elke dag gaat drinken, én meer gaat eten, én minder beweegt, kun je natuurlijk zelf wel invullen wat er gaat gebeuren… Probeer het in ieder geval uit te stellen naar een zo laat mogelijk tijdstip op de dag, dus niet direct wanneer de 12 in de klok zit. Hou het bij een paar glazen, en sla ook gewoon eens een dagje (of een paar) over.

Alcohol in combinatie met veel (slecht) eten vind je lichaam gewoon niet zo leuk. Het zal eerst aan de slag gaan de alcohol af te breken, om vervolgens je voedsel pas te gaan verteren. I know, de combinatie is vaak juist zo lekker…  Maar daarom kun je beter altijd een keuze maken tussen één van beide, of lekker borrelen óf lekker gaan eten.

 

 

9. Probeer alles een beetje te verdelen. Dus niet donuts, pannenkoeken en cake als ontbijt, een hamburger met patat als lunch, een pizza als avondeten, alcohol én ijs. Kies de ene dag wel gewoon voor dat lekkere zoete ontbijtje, de andere dag voor een vette lunch of diner, en die dag erop weer voor een ijsje of twee. En ga dan ook gewoon lekker even all the way, maar zorg dat je de rest van de dag dan een beetje binnen de perken houdt. Zo geniet je elke dag ook weer een beetje.

 

 

10. Dont stress, ENJOY. En ook als je ervoor kiest alles wel even helemaal los te laten. Geen paniek, pak de draad gewoon weer lekker op als je weer terug bent! En ga voor nu gewoon lekker genieten van je welverdiende vakantie, op jou manier. Je komt hooguit de nodige kilootjes aan, maar al jouw gemaakte progressie is echt niet zomaar ineens allemaal verdwenen..

 

Was die weer toppertjes, fijne vakantie!!

 

 

Nik PT 2021 © All Rights Reserved

Close

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Pellentesque vitae nunc ut
dolor sagittis euismod eget sit amet erat.
Mauris porta. Lorem ipsum dolor.

Working hours

Monday – Friday:
07:00 – 21:00

Saturday:
07:00 – 16:00

Sunday Closed

Our socials
About